HTML

StreamInger

CDN, Encoding, DRM, Hybrid OTT és hasonló digitális média szépségek technológiai, üzleti szabályozói és fogyasztói szemszögből.

Friss topikok

Címkék

adaptív (1) Alapok (5) Android (1) cdn (1) Címkék (1) DASH (1) Flash (1) HbbTV (2) HDS (1) HLS (1) ibc (1) interaktív tv (1) internetesTV (4) médialejátszó (1) MSS (1) MTVA (1) multiscreen (4) Netflix (1) ott (1) OTT (9) player (1) RTL (1) Streaming (5) streaming (1) streaminger (6) tartalomtovábbítás (4) TV2 (1) Üzlet (4) Címkefelhő

2013.02.11. 14:02 Doghitter

Az OTT-műsorterjesztés a televíziók szemszögéből

A tévécsatornák finanszírozását tekintve háromféle üzleti modellt különböztethetünk meg:

1. A közszolgálati csatornák elsősorban költségvetési támogatásból és/vagy kötelezően fizetendő állampolgári díjból tartják fenn magukat, ez utóbbit Magyarországon szintén a költségvetés vállalja át a nézőktől. Emellett vagy értékesítenek reklámfelületeket és így kiegészítő bevételhez jutnak (pl. Magyarországon), vagy erre nincs lehetőségük (pl. BBC). De a források többségét az első esetben is a költségvetés adja (az MTVA 2012. évi 77 milliárdos költségvetésének kevesebb, mint 10%-át fedezte kereskedelmi bevételekből), így nincsenek igazán rászorulva a piaci bevételekre.

2. A szabadon fogható kereskedelmi csatornák (nálunk az RTL és a TV2) a reklámpiacról tartják fenn magukat. Kiegészítő jelleggel megjelenhet a terjesztési bevétel (azaz a műsorterjesztők részesedést fizetnek az előfizetői díjból), de a fő pénz nagy része hirdetésekből származik.

3. A kábelcsatornák vagy tematikus csatornák elsődleges bevételi forrása a műsorterjesztőktől, azaz a kábel-, műholdas és IPTV-szolgáltatóktól kapott műsordíj. Természetesen ők is értékesítenek reklámidőt, de általában ez adja a bevételek kisebb hányadát.

Fentiekből követezik, hogy az OTT-szolgáltatók piacra lépése elsősorban a kábelcsatornákat érintené, hiszen ők élnek a műsordíjból  és ezek a szolgáltatók a műsorterjesztési piacra lépnének be. Amennyiben az új piaci szereplő átveszi a jelenlegi gyakorlatot, azaz csatornacsomagokat alakít ki és az arra előfizetők száma alapján fizet a csatornának, akkor nem történik lényeges elmozdulás a jelenlegi helyzettől. Ha azonban lehetővé tenné a csatornánkénti előfizetést, az a feje tetejére állíthatná a piacot. Kiderülne, hogy valójában hány néző és mennyit hajlandó fizetni egy csatornáért. Biztos vagyok benne, hogy ez jelentősen felborítaná a status quo-t. Nem véletlen, hogy egyetlen digitális szolgáltató sem próbálta ki eddig ezt a lehetőséget, sem nekik, sem a csatornáknak nem érdeke egy ilyen kísérlet. Kiszámíthatatlanok a következményei és túl nagy a kockázata. Ez a piac még mindig stabilan működik, kiszámítható megélhetést biztosít mindkét félnek, különösen a 40-50%-os csökkenést elszenvedő reklámpiachoz képest.

Bár a kialakult rendszerben sok előfizetőt elérő csatornáknak nem érdeke az új üzleti modell, esetleges új belépőknek vagy niche tartalmat kínálóknak mégis jó lehet. Egy új szereplő ha hisz a tartalmában, akkor nem veszíthet semmit egy ilyen kísérlettel. A nagyon speciális, keveseket érdeklő tartalmat kínálók pedig valószínűleg el tudnak kérni olyan magas díjat, amivel már viszonylag alacsony előfizetőszámmal is nyereségesek lehetnek.

Azt gondolom, hogy az első OTT-szolgáltatók az ismert csatornákat ugyanúgy csomagban fogják kínálni,mint a meglévő műsorterjesztők. Kiegészítésképpen talán elérhetők lesznek kevés embert érdeklő speciális műsorok egyedi áron, de rövid távon nem lesz forradalmi változás. Ráadásul a televíziókkal történő megegyezésen túl még egy komoly akadályt kell legyőzniük a piacra lépő szolgáltatóknak: a műsorterjesztők lobbierejét. Mindent meg fognak tenni, hogy megnehezítsék az új versenytársak életét.

Szólj hozzá!

Címkék: TV2 MTVA RTL Üzlet OTT streaminger


A bejegyzés trackback címe:

https://streaminger.blog.hu/api/trackback/id/tr915074226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása